Bedrijveninfogids
Bedrijveninfogids
 
U bent hier: Informatie >> Het ondernemingsplan
Het ondernemingsplan

Voordat je begint met het schrijven van je ondernemingsplan is het belangrijk is het zinvol om eerst goed nagedacht (en onderzoek gedaan) te hebben naar je bedrijfsidee. Als je het bedrijfsidee helder voor ogen hebt dien je de juiste rechtsvorm te kiezen en vervolgens een bedrijfsnaam te bedenken. Vervolgens ga je aan de slag met je ondernemingsplan.

Waarom een ondernemingsplan?

Door een ondernemingsplan krijg je inzicht in je plannen. Het zet je aan om na te denken over alle aspecten die bij het starten van een onderneming relevant zijn. Veelal komen er ook onderwerpen aan bod waar je vooraf eigenlijk helemaal niet over na had gedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde weten of regels of het afsluiten van verzekeringen. In veel gevallen is bij het opstarten van een onderneming startkapitaal nodig. Als je dit zelf niet hebt zal je bij een bank aan moeten kloppen. Een bank vraagt altijd om een ondernemingsplan als je een lening aanvraagt. Hetzelfde geldt overigens voor subsidiegevers en andere geldverstrekkers. Een onderdeel van een ondernemingsplan is dan ook een financieel plan (minimaal bestaande uit een financieringsbegroting, investeringsbegroting en een winst- en verliesrekening).

In een ondernemingsplan zet je op papier wat je verwacht dat de mogelijkheden zijn van het opzetten van je eigen onderneming. Het beantwoordt vragen als: Wat wil ik precies gaan doen? Wat voor dienst of product ga ik leveren? Wat is mijn doelgroep of markt? Waar ga ik me vestigen? Welke rechtsvorm kies ik? Hoe wordt de onderneming gefinancierd? Hoe ga ik het aanpakken?

Indeling van een ondernemingsplan

Voorwoord
Inhoudsopgave
Inleiding

Persoonlijke gegevens
Eigenschappen en vaardigheden van de ondernemer
Missie, Visie & Doelstellingen

Interne organisatie
Rechtsvorm
Regels, vergunningen en verzekeringen
Het product en/of dienst
Prijsstelling
Organisatie (vestigingsplaats, evt. personeel, taakverdeling)

Externe organisatie
Bedrijfstakanalyse
Klantenanalyse
Concurrentieanalyse
Leverancier- Distributieanalyse
Economische ontwikkelingen
SWOT-analyse
Marketing
Is er vraag naar het product?
Doelgroep?
Promotie
Marketingmix

Financiƫle zaken
Omzetprognose
Rentabiliteitsdrempel (hiermee bepaal je bij hoeveel omzet de kosten gelijk zijn aan de opbrengsten en een minimaal resultaat bereikt wordt).
Financieringsbegroting
Resultatenrekening
Exploitatiebegroting

Extra te vermelden zaken
Haalbaarheidsonderzoek
Bereikbaarheid van de vestiging(splaats)

 
Dossier overzicht
Het ondernemingsplan video's
Het ondernemingsplan linken